Thursday, December 25, 2008

Kenyataan "U-Turn" Husam, Serlahkan Prinsip "Flip-Flop" Pas

Kenyataan "U-Turn" Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa berkenaan pelaksanaan hukum hudud tidak sampai 24 jam selepas memberi jaminan di depan penyokong tegar parti itu membuktikan perjuangan "flip-flop" Pas berhubung negara Islam.

Keadaan ini cukup menjelaskan lagi wajah sebenar Pas yang memperalatkan agama untuk kepentingan peribadi.

Kenyataan terbaru Husam itu sebenarnya membenarkan dakwaan selama ini bahawa Pas menggunakan agama untuk tujuan politik.

Ini dapat dilihat bagaimana masa pilihan raya umum lalu, isu hudud tidak kedengaran, tetapi untuk Kuala Terengganu ia dibuka semula kerana mereka tahu orang Islam amat sensitif dengan soal agama. Justeru, tindakan itu sebagai cara berpolitik yang tidak bertanggungjawab.

Politik Pas ikut musim. Sebab itu, kita amat dukacita dengan cara ini yang menggunakan agama sebagai alat bagi mencapai kemenangan. Dari dulu lagi orang bercakap pasal ini, tetapi sekarang nampak lebih jelas kerana tiba-tiba sahaja ia dibangkitkan, tetapi lepas berakhir pilihan raya kecil ini, saya yakin hudud akan kembali senyap.

Dalam program Wacana Transformasi Politik Negara di Balai Islam Lundang Ahad lalu, Pas memberi jaminan untuk melaksanakan hukum hudud di seluruh negara sekiranya pakatan pembangkang berjaya memerintah negara pada masa depan.

Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa menyatakan demikian ketika diasak beberapa kali oleh Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin yang bertanyakan pendirian sebenar Pas berkenaan hukum hudud.

Kenyataan Husam itu telah mengundang perasaan kurang senang rakan pakatannya DAP yang membidas Pas sehingga memaksa Husam mengakui pelaksanaan hudud dan qisas yang menjadi asas perjuangan Pas terpaksa ditangguhkan walaupun jika menguasai Malaysia kerana ia memerlukan persetujuan PKR dan DAP.

No comments:

Post a Comment